• خرید و فروش
  • رهن و اجـاره

  • اهواز

    آشنایی با رزومه کاری انبوه ساز اهوازی، پیمان پاپن


    1397/2/23

    پیمان پاپن

    پیمان پاپن متولد 1351 و فارغ‌التحصیل رشته عمران در مقطع کارشناسی است. وی از سال 81-82 ساخت‌وساز را شروع کرد. اگرچه پیش از آن دفتر مهندسی عمران داشت و کارهای مرتبط با تخصص خود را انجام می‌داد.

    ایشان از سال 1387 به‌عنوان کارشناس ساختمان در دادگستری اهواز آغاز به کار کرد و در زمینه‌های مختلف ساختمان (اجرا، طراحی و محاسبات) فعالیت کرده است.

    پاپن تاکنون در بخش اداری و حوزه مهندسی 22-23 سال و در حوزه ساخت‌وساز 17-18 سال سابقه فعالیت دارد.

    تعداد ساختمان‌های ساخته شده خود را همراه با آدرس بیان فرمایید؟

    8- 9 پروژه مسکونی در مناطق گلستان، پادادشهر و زیتون کارمندی که به‌صورت 4،5،16 و درنهایت 15 واحد احداث کرده‌ام.

    در مناطقی که کار کردید در کدام منطقه بیشتر رضایت به سرمایه‌گذاری داشتید با ذکر علت؟

    هر منطقه جذبه، مشتری و کشش خود را دارد و برای سازنده کار کردن در دو منطقه کیانپارس و سپیدار باهم متفاوت است.

    بنا به دلایل شخصی ادامه فعالیت در منطقه زیتون کارمندی را ترجیح می‌دهم چون در آنجا مقدار معاملات بیشتر و مشتری‌پسندتر می‌باشد، از طرفی محل کار و محل سکونت در این منطقه است که بخودی خود باعث افزایش تجربیاتم در این خصوص شده است.

    در مراحل کاری خود در موضوع ساخت‌وساز با چه چالش‌هایی روبرو بودید؟

    در مراحل مختلف کار با چالش‌های فنی، نیروی انسانی، مدیریت شهری و مشاوران املاک مواجه هستیم.

    با توجه به اینکه بنگاه‌داران واسط خریدار و فروشنده هستند، بالغ‌بر 75 - 80 درصد آن‌ها غیرحرفه‌ای هستند که از اصول اولیه کار، نحوه برخورد و تعاملات لازم بی‌بهره‌اند. برخی از آن‌ها به دلیل فقدان دانش و معلومات تخصصی در بحث قیمت‌گذاری دچار مشکل می‌شوند.

    و یکی دیگر از چالش‌ها در بخش بروکراسی ادارات شکل می‌گیرد و با توجه به اینکه امروزه ارتباطات شخصی و سلیقه‌ای می‌باشد. ولی سازنده در صورت اشراف بر پروژه، داشتن اطلاعات جامع از سیستم اداری و روابط اجتماعی بالا، قطعاً می‌تواند با سرعت بیشتری کار خود را پیش ببرد.

    نظر شما در مورد ساخت‌وساز گروهی چیست؟

    کار تیمی و دسته‌جمعی فوق‌العاده است. البته به شرطی که گروه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها با یک هدف مشخص و یک ساختار قوی در کنار هم فعالیت کنند و در طی این سال‌ها کار گروهی زیاد انجام داده‌ام.

    چه عامل یا عواملی را درفروش بهتر آپارتمان دخیل می دانید؟

    40-30 عامل درفروش بهتر آپارتمان می‌تواند مؤثر باشد. مثلاً: موقعیت ملک و خیابان، نحوه‌ی ساخت، تعداد واحد و طبقات، عقب و جلو بودن واحد و نوع مصالح بکار برده شده درون ساختمان است.

    همچنین سابقه سازنده یکی از مواردی است که در فروش پروژه‌های ساختمانی بسیار حائز اهمیت می‌باشد چراکه اگر سازنده حُسن سابقه داشته باشد در این صورت هم‌وطنان از معامله خود خیالشان راحت‌تر می‌شود. باوجوداینکه امروزه مردم نسبت به خیلی از مسائل حرفه‌ای و آگاه‌تر شده‌اند اما هنوز 40-50 درصد از آن‌ها دانش و معلومات لازم در حوزه بازار مسکن را ندارند و برخی افراد به دلیل عدم آگاهی، صرفاً قیمت پایین ساختمان را معیار قرار داده و اقدام به خرید می‌کنند. چند روز بعد دچار چالش شده که موارد مشابه زیاد دیده می‌شود. در ابتدا فرد بدون اطمینان از صحت و سلامت معامله، ملک را باقیمت دو میلیون و هفت‌صد خریداری کرده و چند روز بعد مجبور به پرداخت پنج میلیون تخلف می‌شود درحالی‌که قیمت واقعی آن ملک سه میلیون و چهارصد بوده است.

    نظر شما در مورد پروژه‌های تفریحی و عمرانی چیست؟

    خوزستان به لحاظ داشتن پروژه‌های تفریحی فقیر است. اگر خروجی سرمایه زیاد نباشد، سرمایه‌گذاری در این بخش موفقیت‌آمیز خواهد بود. با توجه به اینکه فرهنگ استفاده از اماکن تفریحی در استان ضعیف است و هم‌وطنان گرایش به مسافرت‌های برون‌استانی دارند، ضرورت آموزش شهروندان درزمینه استفاده از پروژه‌های تجاری و تفریحی شکل می‌گیرد و درصورتی‌که پروژه توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد موافقم در این بخش هم فعالیت کنم.

     شما به‌عنوان سازنده چه انتظاری از یک مشاور املاک دارید؟

    ازجمله انتظارات انبوه‌سازان از بنگاه‌داران این است که تعامل، ارتباطات و صداقت لازم را به‌گونه‌ای حفظ کنند که طرفین به موفقیت لازم برسند.

    نظر شما در مورد داشتن یک مشاور املاک اختصاصی چیست؟

    داشتن مشاور املاک اختصاصی به تعاملات شخصی سازنده برمی‌گردد. اینکه بخواهد با فردی که دارای اعتبار کاری بالاست همکاری کند و در کنار آن از خدمات مشاوره‌ای او هم استفاده کند.

    (مثلاً اگر برخی از بنگاه داران با تجربه در کنار کار خود این مشاوره‌های اختصاصی را بدهند، بهترخواهد بود.)

    نظر خود را در مورداستفاده از وب‌سایت و مدرن کردن کار املاک عنوان فرمایید؟

    امروزه عصر ارتباطات است و داشتن این‌گونه ایده‌ها صد درصد جواب می‌دهد و برد دو طرفه دارد. البته به شرطی که بر روی جزییات کار شود فوق‌العاده است.

    بنگاه دارای نوین بدین‌صورت است که سازنده و خریدار اطلاعات شفاف خود را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند. واسطه هم هزینه کمیسیون را دریافت می‌کند.

    افق کاری خود را چگونه می‌بینید؟

    با توجه به اینکه ساختمان‌سازی یکی از مشاغل سخت می‌باشد و از این حیث با یک ‌روند متعادل در بازار مسکن فعالیت خود را ادامه می­دهم. پروژه‌های مشخص، تعریف شده و زود بازده را انتخاب می‌کنم.

    حرف آخر:

    با آرزوی موفقیت برای تیم کلید اول چراکه هدف بزرگی در پرتو خدمات در پیش‌گرفته‌اند، برای موفق شدن در این راه همفکری، خلاقیت و انرژی نیاز است.

     

    خبرنگار : فاطمه خدادادی آرپناهی