• خرید و فروش
  • رهن و اجـاره

  • اهواز

    آشنایی با رزومه کاری انبوه ساز اهوازی ، آقای پوریا مولایی بیرگانی


    1397/2/8

    آشنایی با انبوه ساز اهوازی ، آقای پوریا مولایی بیرگانی

    متولد 1361 در شهرستان مسجدسلیمان و فارغ‌التحصیل رشته آی تی از دانشگاه شهید چمران اهواز است.
    مولایی بیرگانی در سن 23 سالگی به عرصه ساختمان‌سازی و عمران ورود کرد و در همین راستا با شرکت ملی نفت و شرکت پتروشیمی کارهای پیمانی و قراردادی انجام می‌داد و در سال 1388 با شرکت خود رتبه 4 ساختمان را کسب کرد.

     چگونه به انبوه سازی روی آوردید در چه منطقه یا مناطقی کار کرده اید و چه تعداد ساختمان‌ بنا کرده اید؟

    تا سال 89-88 پروژه‌ها خوب بودند و باگذشت زمان بعضی پروژه‌ها ضعیف و سرمایه شرکت‌ها بسیار محدود شد؛ که این شرایط باعث شد بعد از تقریباً 7 سال فعالیت در پروژه‌های عمرانی و شخصی‌سازی، سرانجام در سال 91- 92 به انبوه‌سازی در منطقه زیتون کارمندی اهواز ورود کنم و این بار به‌صورت مستقل و بدون همکاری با شرکت‌ها فعالیت خود را ادامه دهم و درنهایت در بازه‌ی زمانی سال 92-97 باوجود نوسانات بازار، کمی و کاستی‌ها از 3 پروژه مسکونی (درمجموع 25 واحد که 2 پروژه 10 واحدی و دیگری 5 واحده) در منطقه مذکور بهره‌برداری کردم.

    فعالیت در پروژه‌های تجاری (ساخت مراکز تجاری، مغازه یا اداری) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    پروژه‌های تجاری ریسک بالایی دارند و اگرچه فعالیت در این بخش خیلی خوب است. با توجه به شرایط جامعه‌ی ما، نقدینگی باید همیشه در جریان باشد و یک سازنده زمانی می‌تواند درزمینهٔ کار تجاری رضایت خاطر داشته باشد که ابتدا بازار مسکن پررونق باشد و از رونق آن وارد پروژه‌های تجاری شود و از طرفی به‌محض اینکه پروژه به اتمام رسید طی یک مدت کوتاه به مرحله فروش برسد و درصورتی‌که 3-4 سال در صف فروش قرار بگیرد. خواب سرمایه زیاد می‌شود و اینکه به‌موازات آن تورم از آغاز تا پایان کار به چه صورت بوده است؟ آیا سود حاصل‌شده یا خیر؟ مثلاً برای یک پروژه بسیار ساده در منطقه زیتون کارمندی پروانه ساخت تقریباً 2 میلیارد تومان می‌شود و این مبلغ برای آغاز کار بسیار زیاد است چراکه علاوه بر هزینه ملک، هزینه‌های جانبی زیادی باید پرداخت شود ازجمله شهرداری و ... و در اینجا سازنده باید ریسک کند و سرمایه بسیار زیادی را بخواباند و اینکه آیا این کار سود اقتصادی دارد یا نه، مبهم است؛ و متأسفانه در شهر اهواز ساخت پروژه‌های تجاری برگ برنده نیست و بازار فروش تجاری ضعیف است و بیشتر مردم به سمت رهن و اجاره می‌روند؛ که باوجود پیشنهاد‌ها زیاد، تمایل به فعالیت در پروژه‌های تجاری ندارم.

     آیا تمایل به فعالیت و سرمایه گذاری در سایر مناطق اهواز را دارید؟

    تمایل دارم در منطقه زیتون کارمندی فعالیت خود را در پروژه‌های مسکونی ادامه دهم به دلیل اینکه، زیتون کارمندی یکی از مناطق قدیمی شهر اهواز است و امتیازات خوبی دارد.

    در مراحل کاری خود در موضوع ساخت‌وساز با چه چالش‌هایی روبرو بودید؟

    - درگذشته سود حاصل از پروژه 50-60 درصد پیش‌بینی می‌شد، اما در شرایط فعلی به 20-25 درصد نزول پیداکرده است؛ و این یکی از دلایلی است که خیلی از سازنده‌ها از این عرصه خارج می‌شوند.
    - متأسفانه صدور پایان کار ساختمان خصوصاً در شهرستان اهواز فرآیند طولانی و زمان‌بری است؛ به این صورت که، پروژه طی بازه زمانی 50-60 روز توسط تعدادی از ادارات (شهرداری، آتش‌نشانی و ...) که پس از بررسی‌های لازم، در صورت استانداردسازی تأیید می‌شود؛ و در انتها، مرحله تحویل سند به مشتری که تقریباً 2 ماه طول می‌کشد [که زمان نسبتا طولانی است].
    -به خاطر نوسان ارز و عدم ثبات اقتصادی، هزینه‌های ساختمان را نمی‌توان پیش‌بینی کرد؛ این عوامل باعث می‌شود سازنده خیلی زود از کار و فعالیت خود دلسرد شود و انگیزه‌ای برای شروع پروژه بعدی نداشته باشد.
    -در چند سال اخیر بازار مسکن، قابل‌تعریف نبوده و از طرفی سیاست‌های دولت عمدتاً مانع تولیدشده و هزینه‌هایی که به سازنده تحمیل می‌شود بسیار بالاست؛ و بخش مسکن زمانی می‌تواند در تولید موفق باشد که تمام اجزای آن به یک ثبات قیمت حداقلی برسند و الان بازار مسکن موفق نیست.

     افق کاری خود را چگونه می‌بینید؟

    با توجه به علاقه‌ای که به این حرفه دارم، به آینده خوش‌بین هستم؛ و تلاش می‌کنم کارم را گسترش دهم و پروژه‌های بزرگ‌تر احداث کنم.
     

    نظر شما در مورد ساخت‌وساز گروهی چیست؟

    در حوزه ساخت‌وساز که یک فعالیت تیمی و مشارکتی است در بخش‌های مختلف از افراد متخصص استفاده کنیم؛ و در تمام روند کار خود، جهت بهبود کیفیت کار از همفکری مهندسان و متخصصان بهره بگیریم. اگرچه در بحث سرمایه‌گذاری اولیه که یکی از مقوله‌های مهم می‌باشد؛ ترجیح می‌دهم به‌صورت انفرادی فعالیت کنم چراکه ممکن است بخواهم در یک بخش کار، بیشتر هزینه کنم و به دلیل اینکه اگر کار جمعی باشد این امکان وجود دارد که سایر شرکا نظرشان غیرازاین باشد.

    نظر شما در مورد پروژه‌های تفریحی و عمرانی چیست؟

    پروژه‌های فرهنگی و تفریحی فعلی در کلان‌شهر اهواز جوابگوی نیاز مردم نیستند، از طرفی منطقه کیانپارس اهواز ظرفیت ساخت‌وساز مجدد را ندارد و اشباع‌شده است که در صورت احداث پروژه در این ناحیه ترافیک سنگینی ایجاد می‌شود که به‌راحتی ساماندهی نمی‌شود.
     و به همین منظور تعدادی از سرمایه‌گذاران بومی درصدد احداث فضاهای اختصاصی تفریحی برآمدند به‌گونه‌ای که تا 5 سال آینده خبرهای خوبی برای شهروندان اهوازی خواهیم داشت.

    شما به‌عنوان سازنده چه انتظاری از یک مشاور املاک دارید؟

    مشاوران املاک زمانی واقعاً مشاور املاک بودند و صادقانه مردم را راهنمایی می‌کردند. ولی متأسفانه چند سال اخیر فعالیت بدون مجوز مشاورین املاک، نداشتن سواد عمرانی و همچنین ازدحام و تمرکز آن‌ها در یک منطقه (زیتون کارمندی اهواز) باعث شده که اعتماد مردم به این صنف سلب شود و به‌راحتی اطمینان صورت نمی‌گیرد. چراکه در منطقه مذکور طی سه سال تعداد زیادی مجوز املاک غیرمجاز صادرشده است؛ و هم‌اکنون 160-170 مشاور املاک در این منطقه فعالیت می‌کنند.
    و در برخی موارد فقدان تخصص باعث می‌شود که مشاور املاک نتواند اطلاعات لازم را در اختیار خریدار قرار دهد و در بعضی مواقع به‌صرف شکل گرفتن یک معامله چندین دروغ به مشتری خود می‌گوید. اگرچه بسیاری از مشاورین املاک، بالای یک دهه سابقه فعالیت و کارنامه‌ی خوبی دارند که هرگز به خاطر انعقاد یک قرارداد اعتبار کاری خود را خدشه‌دار نمی‌کنند؛ که ما باید توانمان را روی این دسته افراد بگذاریم و از آن‌ها حمایت کنیم.

    نظر شما در مورد داشتن یک مشاور املاک اختصاصی چیست؟

    داشتن مشاور املاک اختصاصی را ایده خوبی می‌دانم، ولی در تیم کاری با 5-6 مشاور املاک حرفه‌ای و متخصص همکاری می‌کنم؛ که به‌خوبی بر روی پروژه‌ها نظارت دارند؛ و ضرورتی برای داشتن مشاور انحصاری وجود ندارد.

     نظر خود را در مورد مشاور املاک و استفاده از وب‌سایت و مدرن کردن کار املاک عنوان فرمایید؟

    با توجه به اینکه مردم تمایل دارند در جریان آخرین و جدیدترین اطلاعات از بازار مسکن شهر خود باشند و از طرفی محدودیت منبع موثق در این حوزه، نیاز به اپلیکیشن یا وب‌سایتی با رویکرد علمی و تخصصی قوی شکل می‌گیرد که مرتب به‌روزرسانی شود و افق معینی داشته باشد و بتواند اعتماد مردم و سازنده را جلب کند و از این خلاقیت و نوآوری در استان خوزستان صد در صد پشتیبانی می‌کنم.

    حرف آخر: در حال حاضر شرایط نامساعد اقتصادی و عدم ثبات قیمت خیلی خطرناک است؛ هم برای سازنده و هم برای خریدار! با توجه به اینکه وضعیت معیشتی مردم نامساعد است و از طرفی مسکن جزء نیازهای انسانی به شمار می‌رود و با سرمایه محدود و تورم در بازار، خرید امکان‌پذیر نیست که در این چرخه نه مردم می‌توانند صاحب مسکن شوند و نه سازنده می‌تواند ایده‌هایش را جامه‌ی عمل بپوشاند و درنهایت ضرر مادی و معنوی بزرگی متحمل خواهیم شد.

    خبرنگار:  فاطمه خدادادی آرپناهی