• خرید و فروش
  • رهن و اجـاره

  • اهواز

    حسن عبده تبریزی: در سال آینده بازار زمین نمی تواند برای سرمایه گذاران جذاب باشد.


    1396/12/16

    حسین عبده تبریزی مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی

    کلید اول به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن؛ مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی در توضیح این هشدار خود عنوان کرد: اگرچه در شهری همچون تهران در برخی مناطق مثل مناطق یک و سه زمین خام وجود ندارد و تعداد خانه ­های کلنگی نیز به شدت محدود است اما سرمایه­ گذار که در این بخش­ها قصد دارد سرمایه ­گذاری کند حتما محاسبه می­کند که چقدر هزینه می کند و چقدر آورده دارد. بازار املاک به شدت اشباع شده چرا سرمایه­ گذار باید وارد بازاری شود که بازدهی بالایی ندارد. در چنین موقعیتی به نظر می رسد سرمایه گذار ترجیح دهد در بانک سپرده­ گذاری کند.

    وی در پاسخ به این سوال که چرا در بخش مسکن ایران بر خلاف سایر کشورها، ترکیدن حباب با ریزش قیمت ها همراه نیست، گفت: قیمت­ ها دو قسم است. قیمت اسمی و واقعی. معمولا در برخی از بازارها قیمت اسمی موقع ترکیدن حباب­ ها می­ ریزد اما در برخی دیگر از بازارها که قیمت اسمی چسبندگی دارد بجای ریزش قیمت اسمی، قیمت واقعی از سایر قیمت­ها عقب می­مانند. به بیان دیگر، قیمت اسمی همان ارزش فروش ملک است اما تغییرات قیمت واقعی از روی مابه التفاوت تغییرات قیمت اسمی و نرخ تورم عمومی محاسبه می­شود. به عنوان مثال طی سال­های 93 تا 95 اگر چه قیمت اسمی مسکن سالانه 5 تا 10 درصد افزایش پیدا کرد اما به علت آنکه در همین سال­ها میزان نرخ تورم عمومی بالاتر بود، در نتیجه قیمت واقعی کاهش پیدا کرد.

    وی ادامه داد: در واقع اتفاقی که در بخش مسکن در کشور ما رخ داده است بدین شکل است: بنا به هر دلیلی حباب قیمت‌ها شکل می‌گیرد و سیل نقدینگی به سمت مسکن سرازیر می‌شود. قیمت‌ها بالا و بالاتر می‌رود. اما از آنجا که افزایش قیمت‌ها غیر واقعی بوده است شکاف میان عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود تا اینجا تفاوتی میان مسکن و سایر دارایی ها وجود ندارد. اما با مشاهده شکاف عرضه و تقاضا حباب قیمت‌ها باید بترکد و قیمت‌ها شکسته شود.

    مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یک دلیل برای این موضوع ممکن است این باشد که در شرایط تورمی ‌ترکیدن حباب مسکن بدین شکل است که قیمت مسکن ثابت می‌ماند و قیمت سایر کالاها افزایش می‌یابد. در این شرایط قیمت واقعی مسکن افت کرده است . برای مثال همین قیمت زمین در چند سال گذشته افزایشی نیافته در حالی که شاخص تورم رشد داشته است توقف رشد قیمت با وجود رشد شاخص تورم را می­توان نشانه­ای از ترکیدن حباب توصیف کرد.

    وی تاکید کرد: از همین رو است که من معتقدم بازار زمین کمتر از شاخص قیمت یا نرخ تورم رشد می کند بنابراین بازار جذابی نیست. مگر آنکه کسی قصد داشته باشد واحدهای کوچک متراژ بسازد و به تقاضای مصرفی جواب دهد در این حالت خرید زمین صرفه اقتصادی دارد.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی به صاحبان زمین یا مالکان املاک کلنگی مسکونی توصیه کرد به نیت افزایش بیشتر قیمت زمین، از عرضه ملک خود به بازار ساخت و ساز خودداری نکنند چرا که ظرفیتی برای افزایش آنچنانی قیمت زمین وجود ندارد.

    در ماه­ های گذشته ساخت و سازهای مسکونی از رکود (رشد منفی صدور پروانه ساختمانی) خارج شده است.

    منبع: سایت هیبنا