• خرید و فروش
  • رهن و اجـاره

  • اهواز

    بازار مسکن تشنه راه‌اندازی سامانه املاک


    1398/9/19

    با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان بازار نه تنها از خانه‌های خالی رها می‌شود بلکه زمینه برای افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه هم افزایش می‌یابد.

    به گزارش کلید اول و به نقل از گسترش نیوز: این روز‌ها بازار مسکن به عنوان مهم‌ترین بخش اقتصادی کشور دچار تلاطم‌های بسیار زیادی شده است به طوری که به گفته بسیاری از کارشناسان مسکن در چند سال گذشته این بازار چنین جهش نرخ و رکود معاملاتی را تجربه نکرده بود.

    مسکن در یک سال گذشته بیش از ۱۵۰ درصد رشد نرخ و رکود ۷۵ درصدی را تجربه کردده بود که همزمان با ایجاد ثبات در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله ارز و سکه این بازار روی آرامش را به خود دید که آمار‌ها نشان دهنده کاهش ۳۰ درصدی در طول ۳ ماه گذشته را نشان می‌دهد.

    بسیاری از متقاضیان بازار مسکن که به دلیل رشد جهشی قیمت‌ها از خرید مسکن نا امید شده بودند با مطرح کردن طرح بزرگ اقدام ملی مسکن ریشه‌های امید خانه دار شدن در آنها جوانه زد.

    در قالب این طرح قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در شهر‌های مختلف کشور ساخته شود و از سوی دیگر با تکمیل کردن طرح‌های نیمه تمام مسکن مهر بسیاری از متقاضیانی که بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز واحد‌های خود را تحویل نگرفته‌اند خانه دار می‌شوند مجموع این اقدامات خود توانسته اثر روانی مثبتی را در بازار مسکن ایجاد کند.

    بسیاری از کارشناسان این بخش معتقد هستند که دولت علاوه بر افزایش تولید باید زمینه‌های حذف سوداگران و دلالان این بازار را فراهم کند چرا که گرداننده اصلی نوسان در این بازار سوداگرانی هستند که در طول چند ماه گذشته قیمت‌ها را در این بازار چند برابر کرده‌اند البته بسیاری از این سوداگران با احتکار خانه‌های خالی و پرداخت نکردن مالیات توانسته‌اند اثر منفی بر این بازار بر جای بگذارند.

    یکی از اصلی‌ترین راهکار‌هایی که در چند سال گذشته از وی بسیاری از مسئولان و کارشناسان این بازار برای کنترل قیمت‌ها مطرح شده راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان و اخذ مالیات از خانه‌های خالی است که در طول یک دهه گذشته مسکوت مانده است که هر بار وزرای راه و شهرسازی به بهانه‌های مختلف اجرای آن را به تعویق انداخته‌اند؛اسلامی وزیر راه و شهرسازی فعلی نیز زمان اجرای این طرح را به پایان امسال موکول کرده است.

    در چند روز گذشته محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی هم خبر از تکمیل این سامانه تا پایان امسال داده است.

    محمودزاده اعلام کرده است که برای تکمیل سامانه املاک و اسکان مسکن باید تمامی دستگاه‌ها از جمله شهرداری ها، وزارت اقتصاد، استانداری‌ها و سازمان امور مالیات اقدام به تکمیل اطلاعات این سامانه کنند.

    او اظهار کرد: راه‌اندازی این سامانه زمان چندانی نیاز ندارد بلکه مهم‌ترین بخش این سامانه اطلاعاتی است که دستگاه‌های مختلف باید آنها را ارائه کند.

    محمودزاده بیان کرد: شناسایی خانه‌های خالی نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها از جمله وزارت نیرو و شهرداری‌ها است چرا که این سامانه یک دیتابیس کاملی است که تمامی اطلاعات مربوط به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در آنجا ارائه می‌شود.

    دستگاه‌های مختلف اطلاعات سامانه املاک را هرچه سریعتر تکمیل کنند

    در همین رابطه ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان کشور یک اقدام پیچیده و مهمی برای حوزه ساختمانی کشور به شمار می‌رود، گفت: در صورتی که راه‌اندازی و تکمیل این سامانه را جدی بگیرند می‌توانیم امیدوار به تکمیل این سامانه تا پایان سال باشیم.

    او با بیان اینکه جمع آوری اطلاعات در این سامانه بسیار مهم و زمان بر خواهد بود، گفت: در این سامانه تمامی اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی وارد می‌شود که جمع آوری آنها نیاز به بررسی میدانی دارد و همین موضوع خود زمان بسیار زیادی را می‌طلبد که امیدواریم دولت از قبل اقدام به انجام آن کردده باشد.

    رهبر با اشاره به اینکه اجرای سامانه ملی املاک و اسکان تنها بخشی از مشکلات حوزه مسکن را می‌تواند رفع کند، افزود: دولت باید علاوه بر تکمیل این سامانه به سراغ افزایش تولید مسکن برود.

    دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران گفت: دولت اگر طبق برنامه ساماندهی املاک و اسکان پیش می‌رفت ما هم اکنون شاهد رونق و وضعیت مناسب در بازار مسکن بودیم.

    او اظهار کرد: دولت باید سختگیری‌های خود را در حوزه سرمایه‌گذاری مسکن و تولیدات این بخش کاهش دهد تا سرمایه‌گذاران و سازندگان این بخش برای ورود به این بازار رقبت داشته باشند.بیشتر بخوانید: تهران از ثبت نام طرح ملی مسکن حذف نشده است

    رهبر بیان کرد: با راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان مسکن می‌توانیم خانه‌های خالی را در این بازار شناسایی کنیم البته با تکمیل آن می‌توانیم مشکلات مربوط به آمایش سرزمین را هم برطرف کنیم.

    دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران با اشاره به اینکه دولت علاوه بر افزایش تولیدات خود در این بازار باید به فکر آمایش سرزمین هم باشد، افزود: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در این بازار ایجاد شده بسیاری از مردم ثروت‌های خود را در شهر‌های مختلف رها کرده و سعی کرده‌اند تنها خانه‌ای در کلانشهر‌ها تهیه کنند که این موضوع زمینه ساز ایجاد مشکلات بسیار زیاد در حوزه اقتصادی شهر‌ها شده است.

    او با اشاره به اینکه رسیدگی به تکمیل واحد‌های نیمه کاره مسکن به ویژه در مناطق مختلف تهران می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات این حوزه را برطرف کند گفت: ما در برخی از مناطق تهران با حجم انبوهی از خانه‌های نیمه کاره روبه‌رو هستیم به طوری که هم اکنون در منطقه ۲۲ تهران چندین هزار واحد خالی به صورت نیمه کاره رها شده که در صورت تکمیل آنها بخش عمده‌ای از نیاز اقشار متوسط و رو به پایین جامعه پوشش داده می‌شود.

    سامانه املاک و اسکان مسکن ۳۰ سال از اجرا عقب مانده است

    در ادامه حسام عقبایی نائب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران با بیان اینکه سامانه ملی املاک و اسکان کشور از ۴ سال پیش مطرح شده بود، گفت: متاسفانه در دولت یازدهم و ابتدای دولت دوازدهم به این بخش توجهی نشد و با ورود اسلامی وزیر راه و شهرسازی توجه به این سامانه افزایش یافت.

    نائب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران با اشاره به اینکه در صورتی که راه‌اندازی این سامانه را دولت جدی بگیرد می‌توانیم تا پایان سال از آن بهره‌برداری کنیم، گفت: البته این به آن شرط است که تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی همکاری‌های لازم را جهت جمع آوری آن انجام دهند.

    عقبایی با اشاره به اینکه خروجی و بهره‌وری این سامانه تنها منوط به تکمیل اطلاعات خانه‌ها است، گفت: شناسایی واحد‌های خالی از سکنه نیازمند برنامه‌ریزی کلان اقتصادی است و در صورتی که بخش‌های مختلف اقدامات لازم را در این حوزه انجام دهند می‌تواند اجرای آن آسان‌تر باشد.

    او توضیح داد: برای تکمیل این سامانه باید ۱۷ تا ۱۸ دستگاه همکاری کنند و اطلاعات آنها به یکدیگر متصل شود.

    نائب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران با اشاره به اینکه مهم‌ترین دستگاهی که در اجرا و تکمیل این سامانه می‌تواند موثر باشد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و وزارت راه و شهرسازی هم باید با توجه به آنکه با دستگاه‌ههای دولتی اختصاص دارد هر چه سریع‌تر آنها را در تکمیل اطلاعات فرا بخواند.

    عقبایی افزود: تا پایان سال راه‌اندازی نرم افزار دور از انتظار نیست البته این سامانه هنوز ۳۰ سال نسبت به مدت زمان راه‌اندازی خود عقب‌تر است و در صورتی که بر روی کار بیاید می‌توانیم با شناسایی واحد‌های مسکونی دست سوداگران و محتکران خانه‌های خالی را از بازار مسکن قطع کنیم.

    او با اشاره به اینکه دولت باید عزم خود را برای تکمیل این سامانه جذب کند، گفت: بازار مسکن هم اکنون تشنه تولید و عرضه مسکن است و می‌توانیم امیدوار باشیم که با تکمیل این سامانه دولت اقدامات دیگر را جهت توجه بیشتر به افزایش تسهیلات مسکن کند.

    روند تولید مسکن تا سال آینده ثابت خواهد ماند

    رضایی کارشناس مسکن با بیان اینکه وضعیت کنونی بازار مسکن در مقایسه با سال‌های گذشته نامناسب است، گفت: هم‌اکنون این بازار در رکود سنگینی به سر می‌برد و به دلیل آنکه در سال گذشته نرخ مسکن افزایش چشمگیری داشته است، بنابراین قدرت خرید مردم در این بازار بسیار کاهش یاُفته است.

    رضایی اظهار کرد: کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم در این بازار زمینه‌ساز اُفت قیمتی ۱۵ تا ۲۰ درصدی نرخ مسکن شده و این در حالی است که بسیاری از مسئولان ادعا می‌کنند که اقدامات دولت زمینه‌ساز رونق و کاهش نرخ مسکن شده است.

    این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه در چند سال گذشته اقدام خاصی از سوی دولت در بازار مسکن انجام نشده است، گفت: آمار‌ها نشان دهنده آن است که قدرت خرید در بین مردم کاهش چشمگیری یافته و امکان خرید برای اقشار متوسط هم کاهش یافته است.

    او توضیح داد: کارشناسان پیشنهادات بسیار مؤثری برای رونق بازار مسکن از جمله نوسازی بافت‌های فرسوده، در اختیار گرفتن اراضی دستگاه‌های دولتی، پرداخت تسهیلات ارزان نرخ ارائه کرد، اما متأسفانه در طی یکی ۲ سال گذشته هیچ کدام از این راهکار‌ها به مرحله عملیاتی نرسید.

    رضایی یادآور شد: به نظر می‌رسد که روند تولید مسکن تا سال آینده ثابت باشد که این خود زنگ خطری برای افزایش مجدد نرخ مسکن به شمار می‌رود.

    رضایی تاکید کرد: در صورتی که رکود در بازار مسکن ادامه‌دار باشد و عرضه و تقاضا در این بازار روند معکوسی داشته باشد تا ابتدای سال آینده شاهد افزایش نرخ مسکن خواهیم بود.

    این کارشناس مسکن اظهار کرد: روند تولید مسکن در کشور طی سال‌های گذشته مناسب نبوده و در صورتی که دولت نتواند طرح‌های خود را از روی کاغذ به مرحله اجرایی برساند به طور قطع سال آینده قیمت‌ها در بازار مسکن افزایش خواهد یافت.

    بازار مسکن به عنوان یکی از اصلی‌ترین نیاز‌های اقتصادی مردم در کشور به شمار می‌رود که در چند سال گذشته با توجه به نوسانات اقتصادی در کشور بسیار تحت تاثیر قرار گرفته و همین موضوع باعث کارهش قدرت خرید مردم شده است اما امیدواریم با توجه به اقداماتی که از امسال آغاز شده و همچنین با اجرایی شدن طرح اقدام ملی و تکمیل سامانه املاک و اسکان مسکن تا پایان سال آینده خوبی را برای این بازار رقم بزنیم.

    منبع: باشگاه خبرنگاران جوان