• خرید و فروش
  • رهن و اجـاره

  • اهواز

    5 محور رشد قیمت مسکن


    1397/10/17

    کلیداول به نقل از دنیای اقتصاد، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎزار ﻣﺴﮑﻦ ﻫﻢ بدلیل اﯾﻨﮑﻪ ﯾﮏ داراﯾﯽ و سرمایه محسوب می‌شود و ﻫﻢ از ﻟﺤﺎظ ﺧﺪﻣﺎت و امکاناتی ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺳﺮﭘﻨﺎه اراﺋﻪ ﻣﯽدﻫﺪ ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿﺖ اﺳﺖ. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ از بعد سرمایه ﺑﻪ ﻣﺴﮑﻦ نگاه ﮐﻨﯿﻢ ﻣﻮﺿﻮع مهم اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت اﺻﻠﯽ ﻋﻮاﻣﻞ اﻗﺘﺼﺎدی از جمله ﺧﺎﻧﻮارﻫﺎ اﻧﺘﺨﺎب ﺗﺮﮐﯿﺐ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ از داراﯾﯽﻫﺎ ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر بهره مندی مطلوب در ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت اﺳﺖ. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﮐﻞ اﻗﺘﺼﺎد را ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار دﻫﯿﻢ ﻣﺴﮑﻦ اﺻﻠﯽﺗﺮﯾﻦ داراﯾﯽ در ﺳﺒﺪ ﺧﺎﻧﻮارﻫﺎ اﺳﺖ. ﺗﻐﯿﯿﺮاﺗﯽ ﮐﻪ در ﻗﯿﻤﺖ ﻣﺴﮑﻦ اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﺷﻮد از ﯾﮏ ﺳﻮ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺛﺮوت ﻓﺮد در ﻃﻮل زﻣﺎن و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن ﻣﻄﻠﻮﺑﯿﺖ ﻧﺎﺷﯽ از ﻣﺼﺮف ﻣﯽﺷﻮد. از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﻮدن ﺗﺮﮐﯿﺐ داراﯾﯽ ﺑﺮای اﻓﺮاد ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﺗﻐﯿﯿﺮ در ﻗﯿﻤﺖﻣﺴﮑﻦ ﺑﺎﻋﺚ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﺛﺮوت اﻓﺮاد ﻣﺨﺘﻠﻒ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﮐﻨﺪ. از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ، ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ از ﺟﻨﺒﻪﺳﺮﭘﻨﺎه ﺑﻪ ﻣﺴﮑﻦ ﻧﮕﺎه ﮐﻨﯿﻢ، اﻫﻤﯿﺖ ﻧﻮﺳﺎنﻫﺎی ﻗﯿﻤﺖ آن ﺑﺮای دوﻟﺖ ﺣﺘﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، زﯾﺮا ﻧﻮﺳﺎنﻫﺎی ﻗﯿﻤﺖ ﻣﺴﮑﻦ و ﺑﻪوﯾﮋه اﻓﺰاﯾﺶﻫﺎی ﺳﺮﯾﻊ آن از ﺟﻤﻠﻪ ﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺪف ﺗﻀﻤﯿﻦ دﺳﺘﺮﺳﯽ آﺣﺎد ﻣﺮدم ﺑﻪ ﻣﺴﮑﻦ را ﺑﺎ ﭼﺎﻟﺶ ﻣﻮاﺟﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﺎزار ﻣﺴﮑﻦ در اﯾﺮان ﺣﺎﮐﯽ از وﺟﻮد ﻧﻮﺳﺎنﻫﺎی ﻧﺴﺒﺘﺎً ﻣﺴﺘﻤﺮ و ﮔﺎﻫا ﺷﺪﯾﺪ در ﻗﯿﻤﺖ ﻣﺴﮑﻦ دارد.

    5 محور رشد قیمت مسکن

    در همین زمینه یک کارشناس بازار مسکن بابیان اینکه عوامل زیادی بر بازار مسکن تأثیرگذار است؛گفت: همواره هزینه‏ های ساخت مسکن، قیمت نفت، تورم، قیمت دارایی‏ های دیگر مانند بورس و طلا و سپرده‏های بانکی، حجم نقدینگی، درآمد و پس‏انداز خانوار، وام خرید مسکن، نرخ سود بانکی، قوانین مالیاتی، دلار، عرضه زمین و مسکن دولتی را از مهم‏ترین عوامل مؤثر در قیمت مسکن محسوب می‏شود.

    عطا آیت الهی با بیان مطلب فوق افزود: به اعتقاد تمام کارشناسان مؤثرترین عامل افزایش و یا هیجانات قیمت مسکن مربوط به قیمت زمین است. متوسط قیمت هر مترمربع زمین در سال ۱۳۹۱ در تهران نسبت به آپارتمان ۸۰۰ هزار تومان گران‏تر بود که در حال حاضر و قیمت زمین به چند برابر قیمت آپارتمان رسیده است. این در حالی است که در سال‏های قبل همواره شاهد برتری قیمت آپارتمان نسبت به زمین بوده‏ایم و در سال ۱۳۹۱ این روند به سود زمین معکوس شده است. وی بابیان اینکه دلیل این مورد را می‏توان به علت وجود ۵ محور به سیستم شهرسازی شهرها و کلان‏شهرها دانست گفت: محور اول شامل طرح تفصیلی جدید شهری است در این طرح نحوه اعطای تراکم ساخت‏ و ساز تغییراتی جدی داشته و به ‏این ‏ترتیب بر ارزش زمین در نقاط مختلف تهران اثر داشته است؛ اما محور دوم مربوط به مالکیت بخش خصوصی است. در حال حاضر مالکیت زمین در محدوده تهران بیشتر در اختیار اشخاص حقیقی است و دولت در این زمینه نقش پررنگی ایفا نمی‏کند؛ بنابراین اشخاص حقیقی به‏ واسطه چالش‏ های اقتصادی و تورمی کشور خود به یک قیمت گذار مرجع مبدل شده ‏اند.  محور سوم  شامل رشد قیمت آپارتمان است، قیمت ساخت ‏و سازها به ‏واسطه افزایش قیمت مصالح ساختمانی، مجوزهای پیش از ساخت، در عین ساخت و بعد از ساخت، بروکراسی‏ های اداری پیچیده و پرهزینه افزایش چشمگیری داشته است. وی بابیان اینکه افزایش بازارهای جانبی مانند سکه و ارز نیز به ‏عنوان محور چهارم رشد قیمت مسکن است گفت: در طی سال‏های اخیر این دو بازار توانست تأثیرات منفی زیادی بر قیمت بازارهای موازی مانند مسکن داشته باشد و به‏ هرحال رشد چند برابری قیمت دارایی ‏های این‏ چنینی، باعث سرازیر شدن سود حاصله در بازار مسکن که همواره به‏ عنوان یک سرمایه‏ گذاری شناخته می‌شد به‌سوی بازارهای موازی شده‌است. این کارشناس مسکن محدودیت زمین را به ‏عنوان محور ۵ بیان کرد و در این مورد گفت: با توجه به روند ساخت‏ و ساز دو دهه گذشته در تهران [و سایر کلانشهرها]، زمین سال ‏به ‏سال کالایی کمیاب‏ تر شده و به ‏این‏ ترتیب بر ارزش آن افزوده می‏شود.

    منبع :