• خرید و فروش
  • رهن و اجـاره

  • اهواز

    هدف دولت ایجاد تعادل در بازار مسکن با استفاده از افزایش تولید مسکن


    1397/10/8

    حامد مظاهریان، معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی

    کلیداول به نقل از گزارش خبر گزاری میزان، حامد مظاهریان در خصوص وضعیت بازار مسکن بیان کرد: چهار شاخص بخش مسکن در سال گذشته مثبت بودند تا اینکه تکانه‌های اقتصادی ناشی از افزایش قیمت ارز بر این بازار تأثیر گذاشت.

    وی بابیان اینکه بازار مسکن تابعی از اقتصاد کلان است افزود: تأثیرات تکانه‌های اقتصادی باعث ایجاد تلاطم در بازار مسکن سال جاری‌شده که نتیجه این تلاطم در افزایش قیمت مسکن مشاهده می‌شود.

    معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در ادامه به گزارش بازار مسکن در ۹ ماهه ابتدای امسال اشاره کرد و ادامه داد: آمار‌های ۹ ماهه ابتدای امسال در شهر تهران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۶۶.۳ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد همچنین مطابق این آمار تعداد مبایعه‌نامه‌ها با عددی معادل ۲۴ درصد کاهش داشته است از دیگر سو ارزش ریالی مبایعه‌نامه‌ها ۱۷.۷ درصد افزایش‌یافته است.

    مظاهریان امیدوارکننده‌ترین آمار این ۹ ماه را تعداد پروانه‌های صادرشده برای ساخت دانست و تصریح کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد که تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۴ درصد افزایش داشته است که این مسئله با این معنی است که جذابیتی در بازار مسکن ایجادشده است که سرمایه‌گذاران به آن ورود کرده‌اند و پروانه‌های بیشتری گرفته‌اند و ساخت ساز در آینده بیشتر خواهد شد و از پی آن مهندسان و کارگران ساختمانی بیشتری به کار گمارده خواهند شد.

    وی در بیان علت شیب کاهشی معاملات مسکن اظهار کرد: این مسئله به خاطر این است که در بازار‌های موازی نیز یک آرامش نسبی برقرارشده و تمامی بازار‌ها منتظر هستند تا شرایط جدید را ارزیابی کنند، البته تلاش‌های دولت نیز مؤثر بوده و توانسته از شتاب قیمت‌ها بکاهد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هدف دولت باید ایجاد تعادل در بازار مسکن باشد اظهار کرد: ثبات و سکون ناشی از رکود مناسب بازار نیست و موازنه‌ای در بازار مسکن وجود دارد که یک‌سوی آن رونق و سوی دیگر آن رکود است که رونق باعث می‌شود تا تعداد بیشتری از متخصصان، و مرتبط با بحث ساختمانی مشغول به کار شوند همچنین تولیدات محصولات ساختمانی افزایش یابد که در پی آن شاهد افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت بااین‌حال رکود ممکن است که سبب ثبات قیمتی شود، ولی بازار را دچار کاهش تولید مصالح کرده که باعث به کار گمارده شدن افراد کمتر می‌شود.

    مظاهریان ادامه داد: طبیعت بخش مسکن تحت تأثیر شاخص‌های کلان اقتصادی است به این‌گونه که عموماً در کشور‌ها با شرایط رونق اقتصادی شاخص‌های مسکن نیز تغییر می‌کنند.

    وی با تأکید بر اینکه برنامه وزارت راه و شهرسازی در دو سال آینده کمک به تولید مسکن است، افزود: این اعتقاد وجود دارد که اگر به‌اندازه کافی مسکن تولید شود بازار به تعادل می‌رسد وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد که با توجه به شرایط پیش‌آمده که به‌سوی رکود درحرکت است جریان مثبت تولید را حفظ کند تا همیشه واحد مسکونی به‌اندازه کافی برای متقاضیان وجود داشته باشد.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه این اطمینان به مردم داده می‌شود که دولت و وزارت راه و شهرسازی کاری مهم‌تر از اتمام و تحویل مساکن مهر ندارد در تشریح اقدامات برای مستأجران نیز گفت: ۳۵ درصد خانوار‌های شهری ما مستأجر هستند که معمولاً از طبقه اجتماعی با حقوق ثابت هستند که تأثیرات افزایش و این کاهش اجاره‌بها بر روی زندگی ان‌ها تأثیر مستقیم دارد به همین دلیل هدف وزارت راه و شهرسازی افزایش تولید مسکن است و از طریق تولید و افزایش عرضه می‌توان این مسئله را تعدیل کرد.

    مظاهریان با اشاره به تلاش‌هایی که در جهان و ایران برای تثبیت و اعلام یک قیمت واحد برای تمامی اجاره‌نشینان شده است گفت: این مسئله از لحاظ علمی و تجربی رد شده و اگر سیستم قیمت‌گذاری و یا تثبیت موفق شود (که به‌صورت عملیاتی ممکن نیست) باعث کاهش عرضه اجاره از سوی مالکان خواهد شد و طی دو تا سه سال سونامی کمبود ملک اجاره‌ای ایجاد خواهد کرد به همین خاطر بهترین راه‌حل این است که تولید مستمر مسکن اجاره‌ای صورت گیرد تا بتواند نیاز طبقه متوسط و کم‌درآمد تأمین شود.

    وی در خصوص طرح اجاره دوساله و پیش‌بینی افزایش ۱۰ درصدی اجاره‌بها تصریح کرد: این لایحه موارد آن به تصویب کمیسیون مربوطه رسیده و منتظر اعلام نظر هیئت دولت است البته این لایحه درواقع از منظر حقوق شهروندی تنظیم‌شده تا دو سوی یک قرارداد اجاره منتفع شوند و این طرح علاوه بر جلوگیری از خانه بدوشی هرساله مستأجران باعث معافیت‌های مالیاتی برای مالکان می‌شود که امیدواریم تصویب و ابلاغ آن تا سال آینده و فصل نقل و انتقالات بعدی به مرحله اجرایی برسد.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در خصوص بیمه مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی  خاطر نشان کرد: من نیز یک مهندس هستم و نیاز به این مهم را تائید می‌کنم. این مسئله نیازمند اصلاح قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان است و در اصلاحیه آن مواردی برای بحث بیمه پیش‌بینی‌شده تا بعد از تصویب مجلس و اعطای مجوز قانونی اجرایی شود.

     

    منبع : شهر خبر