• خرید و فروش
  • رهن و اجـاره

  • اهواز

    گیاهان گلخانه ای به نام آدنیوم ها


    1397/7/7

    چند نکته مهم برای نگهداری آدنیوم ها:

    آدنیوم گیاهی از خانواده خرزهره و بومی مناطق جنوب و شرق آفریقا است.این گیاه هم مثل پسرعموی خود(خرزهره)سمی میباشد وباید درمحلی که حیوانات یا بچه های کوچک رفت و آمد دارند دور از دسترس قرار گیرند.با این که این گیاه از خانواده خرزهره است ولی یک گیاه گوشتی بشمار می آید,و میتواند درساقه های خود آب ذخیره کند و در شرایط بی آبی ازآن استفاده کند.به این گل، گل رز بیابان هم گفته میشود زیرا گلهای شیپوری قرمز تا صورتی رنگی در اواخر زمستان و اوایل بهار میدهد و از بذر ان برای تکثیرمیتوان استفاده میشود این گل دارای ساقه بنسای مانند و طوقه متورم شده است برای همین طرفداران زیادی دارد.نگهداری راحت،گلهای درشت ومقاوم بودن آن هم دلیلی است که موجب شده این گیاه گیاهی خاص و آنتیک برای آپارتمان تبدیل شود.

    ۱- خاک: خاک مناسب برای آدنیوم ها خاک سبک می باشد که ریشه به راحتی در آن رشد کند و رطوبت را به مقدار زیاد در خود نگه ندارد در کشورهایی مثل تایلند که یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان آدنیوم می‌باشد از ترکیب ماسه، کوکوپیت، ورمیکولیت استفاده می‌شود. گلدان آدنیوم باید داری سوراخ‌هایی در کف باشد تا بتواند آب را به راحتی از خود عبور دهد.

    ۲- آبیاری: آدنیوم به آبیاری منظم احتیاج دارد در فصل رشد هفته‌ای یک بار آبیاری و در مناطق گرمسیری و خشک دو بار آبیاری کافی می‌باشد. زمانی که دما به حدود ۱۰ درجه سانتی‌گراد رسید آبیاری را به حداقل برسانید حتی شاید ماهی یک بار آبیاری در زمان خواب کافی باشد. هر چه اندازه گیاه بزرگ‌تر باشد به آبیاری کمتری نیاز دارد. خاک گیاهان کوچک برای رشد بهتر باید همیشه مرطوب باشد.

    ۳- دما: آدنیوم ها دمای بین ۶ تا ۵۰ درجه را به خوبی تحمل می‌کنند. گونه‌هایی که گل آنها قرمز است به دمای بالا مقاومت بیشتری دارند. دمای زیر ۶ درجه سانتی‌گراد می‌تواند آسیب جدی به گیاه بزند.

    ۴- نور: آدنیوم به نور زیاد و کامل نیازی دارد، اگر به گیاه نور کامل برسد ساقه‌های کلفت تر و زیباتری خواهد داشت همچنین نور یکی از نیازهای اصلی آدنیوم ها برای گلدهی هستند. بهتر است از قرار دادن گیاه در معرض تابش مستقیم نور خورشید در فصل تابستان خودداری شود. به طور کلی آدنیوم در روز به ۴ تا ۵ ساعت نور کافی نیاز دارد.

    ۵- تغذیه: در فصل رشد آدنیوم ها که معمولاً بهار و تابستان می‌باشد می‌توان از کودهای کامل استفاده کرد. کودهای حاوی پتاس برای این گیاه مناسب می‌باشد. برای خرید کود مخصوص آدنیوم اینجا کلیک کنید.

    ۶- هرس آدنیوم: هرس کردن آدنیوم یا به اصطلاح سر برداری مزایای زیادی دارد. هرس باعث می‌شود گیاه تنه قطورتری داشته باشد. همچنین برای گلدهی آدنیوم ها بهتر است هر سال یا هر دو سال گیاه هرس شود و ساقه‌های ضعیف و بلند حذف شود.

    ۷- تکثیر آدنیوم: تکثیر آدنیوم ها عمدتاً از طریق بذر انجام می شود.