• خرید و فروش
  • رهن و اجـاره

  • اهواز

    معرفی برخی از میدان های شهر اهواز


    1397/2/15

    برخی از میدان های شهر اهواز

     

    میدان چهارشیر:

    میدان چهارشیر با چهار مجسمۀ سنگی از چهار عدد شیر نشسته رو به چهار ورودی شهر (ورودی‌های قدیم اهواز) شناخته می شود و جزء آثار ثبت‌ شده در فهرست آثار ملی است.  نام این میدان به شهید بندر تغییر داده شده است، اما مردم اهواز همچنان آن را با نام چهار شیر می خوانند. میدان چهارشیر از سمت شرق به بلوار پاسداران و به سمت زیتون کارمندی، کوی ملت، از غرب به سمت چهارراه امام، زیتون کارگری و پادادشهر، از سمت شمال به سمت میدان پنج نخل و کیانپارس و از سمت جنوب به سمت سه راه تپه می رسد.

    میدان چهارشیر در آینده ای نزدیک به شکل زیر بازسازی خواهد شد.

    میدان نخل :

    میدان نخل یا به قول مردم اهواز "فلکه پنج نخل"، یکی از نمادهای زیبای شهر اهواز می باشد که شامل یک نخل طلایی بزرگ در وسط و چهار نخل در اطرافش است، این میدان در حد فاصل پل سوم و بلوار ملی‌راه قرار دارد، ورودی پارک لاله و یکی از وردی های نیوسایت در این میدان هست. این میدان از نماد های شهری اهواز است و در شب نمای بسیار چشم نوازی دارد.

    میدان چهار اسب (سه راه تپه):

    میدان چهار اسب از نمای ماهواره ای


    در این میدان چهار تنديس اسب به عنوان نمادی از اسب‌های اصيل خوزستان نصب‌شده و از اهميت ويژه‌ای نزد مردم برخوردار است.
    این میدان از شرق به سمت جاده اهواز- ماهشهر، از غرب به سمت میدان چهارشیر راه دارد. ازجنوب میدان چهار اسب به سمت پایانه مسافربری شرق اهواز، سپیدار، بیمارستان امیرالمومنین، مجموعه تالارها و باهنر و از شمال به سمت بلوار نفت، شهرک حفاری و فرودگاه راه دارد.

     

    فلکه ساعت:

    فلکه ساعت در سال ۱۳۳۰  در اهواز ساخته شد. ساعت وسط این میدان توسط جامعه ارامنه مستقر در اهواز به شهرداری اهدا شد؛ که در این مکان نصب و هم اکنون هم در حال کار می باشد. فلکه ساعت به ارتفاع ۶ متر است و در آن چهار ساعت در حال کار است. سازنده بنای فلکه ساعت از کارمندان شهرداری اهواز به نام «آرشاویر ابراهیمیان» بود.
    این میدان در یکی از قدیمی‌ترین و با اصالت‌ترین محله‌های اهواز (امانیه) قرار دارد ،فلکه ساعت فلکه‌ای محبوب در میان شهروندان اهواز است. بدنه از سنگ سفید مرمر ساخته شده است، در برخی متون اعلام شده سنگ سفید مرمر این بنا از ولایت هرات افغانستان به اهواز آورده شده است. این سنگ‌ها در گذر زمان و پس از ۶۵ سال آسیبی ندیده‌اند.
    فلکه ساعت نماد مرکزیت محله امانیه در اهواز است؛ در ۱۰۰ متری شرقی فلکه ساعت فلکه سه گوش و دانشکده ادبیات دانشگاه شهید چمران قرار دارد، در فاصله حدود ۱۰۰ متری از سمت غرب میدان و ایستگاه راه آهن قرار دارد و ضلع شمالی آن به اداره پست خوزستان و ضلع جنوبی آن به ورزشگاه تختی اهواز و دانشگاه شهید چمران منتهی می‌شود.  میدان ساعت از سمت شرق به سمت ایستگاه راه آهن؛ از غرب به سمت نادری؛ از جنوب به سمت ورزشگاه تختی ، گلستان، و کوی انقلاب می رسد.

    میدان سه گوش:

    این میدان در انتهای دیگر پل سفید (دومین پل اهواز) قرار دارد، میدان سه گوش از یک طرف به امانیه و اداره پست راه دارد و دو طرف دیگر امتداد خیابان ساحلی رود کارون می باشد.

    میدان شهدا:


    میدان مجسمه سابق یا شهدا، که از میدان های اصلی بازار به شمار میرود،از یک طرف به پل سفید و طالقانی و از طرف دیگر بین دو خیابان بیست و چهارمتری (آزادگان) قرار دارد.

    پارک شقایق (پارک قوری):


    پارک شقایق نیز یکی از میادین وسیع اهواز می باشد که یک قوری بزرگ در آن قرار دارد و به این دلیل به این نام (پارک قوری)  معروف می باشد. این میدان از سمت غرب به گلستان از شمال امتداد خیابان ساحلی به سمت امانیه و از سمت جنوب به سمت پل ششم فولاد راه دارد.

    پارک زیتون :

    این میدان در مرکز محله زیتون کارمندی قرار دارد. یکی از میدان های قدیمی اهواز می باشد که به واسطه وسعتی که دارد به عنوان پارک مورد بهره برداری قرار گرفته است. از نوستالژیکترین وسایل بازی این پارک میتوان به سرسره فیلی آن اشاره کرد.

     

    سه راه فرودگاه:


    این میدان وسیع از سمت شمال به خیابان مناطق زیتون کارمندی ، از غرب به سمت کوی ملت، کوی عابدی و ملاثانی، از سمت شرق به چهارشیر و از جنوب به سمت فرودگاه و شهرک نفت راه دارد.

    پارک هجرت ( میدان راه آهن):

    پارک هجرت در اهواز بیشتر با نام میدان راه آهن معروف می باشد، ایستگاه راه آهن در ضلع غربی این میدان است، این میدان از شمال به سمت خیابان لشکر، بیمارستان ارتش، از شرق به میدان ساعت و امانیه، از جنوب به انتهای خیابان ساعت می رسد.

    میدان دانشگاه:


    این میدان زیبا با طراحی هندسی چشم گیری که دارد از شمال به سمت امانیه،از غرب به سمت لشکر آباد و کوی انقلاب (کمپلو) ،از شرق به سمت دانشگاه شهید چمران و از جنوب به سمت گلستان راه دارد.


    مسجد آذربایجانی ها:


    این مسجد قدیمی و زیبا در وسط میدانی قرار دارد که از شرق به کوی انقلاب، از غرب به خیابان ساعت و امانیه و از جنوب به میدان دانشگاه ارتباط دارد.

    میدان خلیج فارس:



    ای میدان در بلوار آیت الله بهبهانی قرار دارد؛ از شمال به سمت عامری، از جنوب به سمت زیتون کارگری و صد دستگاه ، از شرق به سمت چهارشیر و از غرب به سمت مصلا ، چهارراه امام و چهار راه آبادان می رسد.

    فلکه زندان:


    این میدان به دلیل اینکه در کنار زندان اهواز قرار دارد به این نام خوانده می شود. در نزدیک این میدان شرکت لوله سازی ، محله منبع آب و کوی رمضان قرار دارد. این میدان از جنوب به باهنر و کوی نبوت و بیمارستان امیرالمومنین از غرب به پادادشهر ، از شرق به کوی رمضان و از شمال به سمت کارون، حصیر آباد و آسیه آباد می رسد.

    میدان جمهوری (فلکه پادادشهر)


    این میدان بزرگ که به فلکه پادادشهر نیز شهرت دارد؛ از جنوب به پادادشهر فاز یک ، از غرب به پل پنجم و دانشگاه شهید چمران، از شمال به نادری و چهار راه زند و از شرق به سمت پادادشهر و فلکه زندان می رسد.

    میدان چمران کیانپارس:

    این میدان بزرگ که دارای نورپردازی های چشم نوازی می باشد؛ از شمال به نمایشگاه دائمی اهواز و محله سید خلف ، از غرب به سمت سه راه خرمشهر و ورودی انتهایی کیان آباد ، از جنوب به سمت کیانپارس و از شرق به پل سوم و بعد از آن میدان پنج نخل می رسد.