• خرید و فروش
  • رهن و اجـاره

  • اهواز

    باید ها و نباید ها در آپارتمان نشینی


    1396/12/25

    فوت و فن آپارتمان نشینی:

     

    کلید اول به نقل از مباشر: در جوامع امروزی آپارتمان نشینی با رشد زیادی روبرو شده است به طوری که اثری از خانه های قدیمی با حیاطی بزرگ و دلنشین کمتر در محله ها دیده می شود و خیلی از ما با فوت و فن آپارتمان نشینی آشنا نیستیم  .
    در این مقاله برخی از فوت و فن آپارتمان نشینی برای شما آورده ایم تا با آرامش کامل در کنار همسایگان خود زندگی کنید.

     مطالب کلی

    مالكیت در آپارتمان های به دو دسته تقسیم می شود، مالکیت قسمت های اختصاصی و قسمت های مشاعی مانند راه پله ها و پشت بام و حیاط خلوت و غیره .

    در صورت معامله فقط شما می توانید قسمت های اختصاصی خود را به دیگری واگذار کنید و فروش قسمت های مشاعی ممنوع می باشد.

    در صورتی که متراژ واحدها متغیر باشد مخارج ساختمان می تواند به صورت مساوی بین واحد ها تقسیم شود، و در صورت موافقت ساکنین هزینه ها می توانند بر اساس متراژ و قدرالسهم تقسیم بشوند.
    چنانچه تعدادی از واحد ها و یا یکی از آنها از فضای مشاعی به صورت اختصاصی استفاده می کند و واحد های دیگر حق دسترسی به آنجا را نداشته باشند کلیه هزینه های نگهداری و تعمیرات بر عهده استفاده کننده و بهره بردار آن می باشد.

    هیچ شخصی حق استفاده از واحد مسکونی آپارتمانی را بدون رضایت همسایگان جهت انجام امور اداری و دفتر کار و آرایشگاه و مزون و غیره نخواهد داشت.

    در صورت نبودن تفاهم نامه ای بین مالکین در صورتی که همسایگان بخواهند تغییرات و یا تجهیزاتی درون ساختمان نصب کنند، تنها رضایت بیش از نیمی از همسایگان برای انجام امور مربوطه نیاز می باشد.

    هرگاه یک آپارتمان یا یک محل كسب دارای مالكین متعدد باشد مالكین مكلف اند یک نفر نماینده از طرف خود برای انجام امور ساختمان و غیره معرفی کنند.

    در صورتی که در یک ساختمان بیشتر از ۳ واحد آپارتمان وجود داشته باشد، همسایگان مکلف خواهند بود از بین خود یک نفر را به عنوان مدیر ساختمان جهت انجام امور ساختمان انتخاب نمایند.

    هریک از مالکین آپارتمان می توانند بدون نیاز به رضایت گرفتن از سایر همسایگان اقدام به بازسازی و یا تغییراتی در واحد آپارتمان بنمایند.

    در صورتی که یکی از ساکنین هزینه های شارژ و هزینه های ساختمان را پرداخت نکند همسایگان می توانند با ارسال اظهار نامه با ذکر مبلغ برای ایشان اقدام نمایند.
    چنانچه ساکنین پس از ده روز از تاریخ ابلاغیه نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام ننمایند مدیر ساختمان می تواند با توجه به امكانات موجود از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ – تهویه مطبوع – آب گرم – برق – گاز و غیره خودداری كند و درصورتیكه مالک و یا استفاده كننده بدهی خود را پرداخت نکند و در صورتی كه عدم ارائه خدمات مشترک تاثیری در پرداخت بدهی نداشته باشد ،مدیر ساختمان می تواند با مراجعه به مراجع قضایی از ایشان شكایت كند، دادگاهها موظف خواهند بود این گونه شكایات را خارج از نوبت رسیدگی و فرد بدهکار را از ارائه خدمات دولتی محروم کنند و وی را تا دو برابر مبلغ بدهی جریمه نقدی بکنند.
    استفاده مجدد از امکانات مشترک ساختمان پس از پرداخت بدهی های خود به مدیر ساختمان امکان پذیر خواهد بود .دفاتر اسناد رسمی موظف می باشند در هنگام تنظیم هر نوع سند انتقال، اجاره، رهن، صلح، هبه و غیره گواهی مربوط به تسویه حساب هزینه های مشترک را كه به تایید مدیر ساختمان رسیده است را صادر نمایند.
    در صورتی که در یک ساختمان ده واحدی اکثر مالکین موافق به بازسازی یا ساخت مجدد آن باشند ،ساکنین موافق می توانند، با مراجعه به دادگستری و درخواست کارشناس رسمی دادگستری  و در صورت تایید فرسوده بودن ساختمان توسط ۳ نفر کارشناس رسمی دادگستری،ساکنین می توانند اقدام به اجاره محلی برای اسکان موقت مالکین مخالف نمایند و پس از آن اقدام به بازسازی و یا تخریب ساختمان بنمایند و پس از اتمام کار پس از اعلام هزینه ها به مالکین اقدام به تحویل واحد مورد نظر به مالکین بکنند و در صورتی که مالکین هزینه ها را پرداخت نکنند با رای دادگاه هزینه ها از دارایی ساکنین کسر می گردد .
    چنانچه مالک یکی از واحد ها اقدام به تخلیه آپارتمان برای بازسازی و یا ساخت نکند، مدیر ساختمان می تواند با مراجعه به دادگاه صدور حکم تخلیه از دادگاه برای واحد آپارتمان مورد نظر را بخواهد .

    منبع: سایت مباشر