• خرید و فروش
  • رهن و اجـاره

  • اهواز

    در جریان اصلاح لایحه حمایت از معلولان


    1396/12/21

    مجازات شهرداران برای عدم صدور پروانه ساختمان‌های افراد دارای معلولیت حذف شد

    کلید اول به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایندگان در جریان اصلاح لایحه حمایت از حقوق معلولان، مجازات شهرداران را برای عدم صدور پروانه ساختمان‌های افراد دارای معلولیت حذف کردند.

    به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در صحن علنی امروز (یکشنبه ۲۰ اسفند ماه) مجلس و در جریان بررسی لایحه حمایت از حقوق معلولان اعاده شده از شورای نگهبان ماده ۱، ۳ و ۴ را اصلاح و تصویب کردند.

    به موجب بند الف. ماده یک در تعریف فرد دارای معلولیت آمده است؛ شخصی که با تأیید کمیسیون پزشکی- توانبخشی تعیین نوع و تعیین شدت معلولیت سازمان بهزیستی کشور با انواع معلولیت‏ها در اثر اختلال و آسیب جسمی، حسی (بینایی، شنوایی)، ذهنی، روانی و یا توأم، با محدودیت قابل توجه و مستمر در فعالیت‏های روزمره زندگی و مشارکت اجتماعی، مواجه می‏باشد.

    همچنین در بند "ث" این ماده نیز آمده است؛ دسترس‏ پذیری: اقداماتی است که با هدف ایجاد محیط بدون مانع و قابل دسترس جهت مشارکت افراد دارای معلولیت در همه حوزه‏های زندگی و فراهم آوردن فرصت برابر برای آن‌ها در برخورداری از امکانات زندگی اجتماعی، همانند سایر افراد، انجام می‏شود. دسترسی شامل: سیستم حمل و نقل، محیط فیزیکی، اطلاعات، آموزش و پرورش، تکنولوژی، اشتغال، منابع مناسب ارتباطی و رسانه‏ای است.

    همچنین به موجب ماده ۳؛ به منظور سیاستگذاری، برنامه‏ریزی، نظارت بر امور مناسب ‏سازی و همچنین نظارت بر اجرای این ماده ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‏سازی کشور به شرح زیر تشکیل می‏گردد:

    وزیر کشور یا معاون ذیربط (رئیس)

    رئیس سازمان (دبیر)

    معاون ذیربط وزیر راه و شهرسازی

    معاون ذیربط وزارت صنعت، معدن و تجارت

    معاون ذیربط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    معاون ذیربط وزارت آموزش و پرورش

    معاون ذیربط سازمان برنامه و بودجه

    معاون ذیربط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناظر بدون حق رأی

    معاون ذیربط بیناد شهید و امور ایثارگران

    نماینده تشکل‏های غیردولتی جانبازان به عنوان ناظر بدون حق رأی

    نماینده شبکه‏‌های ملی تشکل‏های مردم نهاد به عنوان ناظر بدون حق رأی

    رئیس شورای عالی استان‌ها به عنوان ناظر بدون حق رأی

    رئیس سازمان شهرداری‏ها و دهیاری‌‏ها

    نماینده سایر دستگاه‏های دولتی برحسب مورد بنا به دعوت رئیس ستاد

    نمایندگان همچنین در ادامه ماده ۴ این لایحه را حذف کردند که براساس آن؛ شهرداری‌ها مکلف بودند صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمان‌ها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی را به رعایت ضوابط و استاندارد‌های مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و اصلاحات پس از آن در مورد دسترس پذیری افراد دارای معلولیت توسط مجری، مشروط کنند.

    همچنین براساس تبصره ماده ۴ لایحه ذکر شده، شهرداران و رؤسای نظام مهندسی، مسئول اجرا و نظارت بر حسن اجرای این ماده بوده و متخلفان از رعایت این قانون حسب مورد به مجازات تعزیری، جزای نقدی درجه ۵ تا ۸ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب اول اردیبهشت ماه ۹۲ انفصال موقت یا دائم از خدمات عمومی، تنزل مقام و یا محرومیت از انتصاب به پست‌های حساس و مدیریتی و یا اخراج از نهاد یا سازمان متبوع محکوم می‌شوند.

    براین اساس مجازات شهرداران و روسای نظام مهندسی طبق تبصره مزبور حذف شد.

    منبع: باشگاه خبرنگاران جوان