• خرید و فروش
  • رهن و اجـاره

  • اهواز

    بهبود شاخص دسترسی به مسکن


    1396/12/20

    علی چگینی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن از بهبود شاخص دسترسی به مسکن در کشور خبر داد.

     

    کلید اول به نقل از هیبنا؛ علی چگینی درباره آخرین وضعیت شاخص دسترسی به مسکن به پایگاه خبری بانک مسکن هیبنا، اعلام کرد: شاخص دسترسی به مسکن که یک سنجه برای تشخیص میزان سختی مسیر صاحب خانه شدن در شهرهاست، در حال حاضر به عدد 6 رسیده است که نسبت به اوایل دهه 90 به اندازه دو واحد بهبود پیدا کرده است.

    شاخص دسترسی مسکن از نسبت ارزش خرید یک واحد مسکونی 75 متر مربعی به کل درآمد متوسط خانوارهای شهری محاسبه می­ شود و مفهوم عدد بدست آمده، قدرت مالی خانوارها در برابر قیمت مسکن برای صاحب خانه شدن را نشان می­ دهد. هر چقدر قیمت مسکن تحت تاثیر جهش های دوره ای افزایش پیدا کند و در مقابل، قدرت خرید خانوارها از تقویت سقف ریالی تسهیلات بانکی یا بهبود درآمد سالانه، محروم بماند، شاخص دسترسی به مسکن افزایش پیدا می کند که نشانگر بدتر شدن وضعیت متقاضیان مسکن است.

    علی چگینی در این باره افزود: این شاخص در حال حاضر از عدد 8 در سال 91 زمان جهش قیمت مسکن- به عدد 6 رسیده است به این معنا که اگر یک خانوار شهری در ایران همه درآمد سالانه خود را برای خرید مسکن پس ­انداز کند، بعد از 6 سال می­تواند صاحب یک واحد مسکونی 75 متر مربعی شود.

    طول طبیعی دوره انتظار برای خرید مسکن معادل 3 برابر شاخص دسترسی به مسکن است. به عبارت دیگر نرخ طبیعی شاخص پس ­انداز برای صاحب خانه شدن در همه کشورها معادل 30 درصد کل درآمد خانوارهاست. بنابراین، برای محاسبه طول طبیعی دوره انتظار برای خرید مسکن کافی است شاخص دسترسی به مسکن در عدد 3 ضرب شود. بر این اساس در حال حاضر در ایران مدت زمان طبیعی دسترسی به مسکن بطور میانگین برای خانوارهای شهری برابر با 18 سال است.

    مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن در ادامه گفت و گو با هیبنا درباره متغیرهای موثر بر قیمت مسکن که به شکل غیرمستقیم بر بهبود یا بحرانی شدن شاخص دسترسی به مسکن تاثیرگذار خواهد بود، افزود: مطالعات دفتر برنامه­ ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی مشخص می­ کند 8 متغیر در بازار مسکن سال 97 بر روی قیمت املاک مسکونی در شهر تهران تاثیرگذار است که شامل نرخ تورم و نرخ رشد نقدینگی، نرخ سود بانکی، نرخ بازدهی بازارهای ارز و طلا و بورس، میزان درآمدهای نفتی کشور، میزان درآمد و پس ­انداز خانوارها، سقف و نحوه پرداخت تسهیلات خرید مسکن، قیمت تمام شده ساخت مسکن، و همچنین پارامترهای غیراقتصادی همچون مباحث سیاست بین ­الملل می­ شود.

    چگینی درباره آینده نرخ تورم در کشور به عنوان مهمترین متغیر تعیین کننده جهت قیمت مسکن در سال آینده، به مطالعات 6 نهاد اقتصادی اشاره کرد و گفت: صندوق بین ­المللی پول نرخ تورم در ایران در سال 97 را 11.2 درصد پیش بینی کرده است. همچنین در بودجه سال آینده کل کشور و از سوی مرکز پژوهش های مجلس نیز نرخ تورم سال 97 به ترتیب 9 درصد و 10.9 درصد برآورده شده است. همچنین یک موسسه مطالعات اقتصادی در کشور نیز نرخ تورم سال آینده را 15 درصد پیش بینی کرده است.

    بنابراین همه پیش بینی های کارشناسی آن است که نرخ تورم در سال آینده بیشتر از سطح امسال که 9 تا 10 درصد است، خواهد بود.

    مسوول برنامه ریزی بخش مسکن درباره نرخ سود بانکی و نحوه اثرگذاری آن بر بازار مسکن نیز گفت: هر چند نرخ سود بانکی و جذابیت بازار پول کاهش یافته است، اما همچنان بازار پول یکی از گزینه ها برای سرمایه گذاری است به ویژه اقدام اخیر بانک مرکزی برای فروش اوراق گواهی سپرده 20 درصدی، منجر به سوق برخی سرمایه ها در این بازار شد. بنابراین اگر در سال آینده نرخ سود بانکی از جذابیت برخوردار باشد، هم رونق معاملات و هم رشد قیمت مسکن، محدود خواهد بود چرا که این دو بازار در جهت مخالف هم، عمل می کنند.

    چگینی تصریح کرد: با توجه به برآیند متغیرهای پیش گفته، محتمل ترین گزینه در سال 1397، افزایش قیمت مسکن بیش از تورم عمومی است، اما جهش قیمتی در این بازار اتفاق نخواهد افتاد.

    منبع: سایت هیبنا