• خرید و فروش
  • رهن و اجـاره

  • اهواز

    آیا ساخت مسکن به صرفه است؟!


    1396/12/3

    هزینه های ساخت

    ساخت و ساز در بازار فعلی به صرفه نیست، این را سازندگان مسکن می‌گویند. برخی از آنها یکی از دلایل به صرفه نبودن ساخت و ساز در بازار به رکود رفته مسکن را به صرفه نبودن خواب سرمایه در این بازار رکودی می‌دانند. آنها معتقدند سرمایه‌گذاری، ساخت و قیمت تمام‌شده ساختمان زیاد است و تعادلی بین قیمت‌ها و میزان سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

    به نقل از کلید اول : به همین دلیل سرمایه‌گذاران در حال چرتکه انداختن برای ورود به میدان هستند. دراین باره نیز برخی سازندگان و کارشناسان مسکن دلایل به صرفه بودن یا نبودن ساخت و ساز در شرایط فعلی را تحلیل کردند. آنها دلیل اصلی به صرفه نبودن ساخت و ساز را درهم ریختگی بازار و نبود مدیریت عنوان کرده‌اند.

    دراین باره رئیس کانون سراسری انبوه‌ سازان استان تهران گفت باید دولت‌ها سازندگان را حمایت کنند تا به ساخت و ساز تشویق شوند. به گفته وی، معمولاً سازندگان یا هر سرمایه‌گذار دیگری در هر بخشی برای خود حساب و کتابی دارند و تجزیه و تحلیل می‌کنند که تا حد توان پیش‌بینی‌شان و اینکه چه اندازه ساخت و ساز برایشان به صرفه است، وارد بازار می‌شوند و روی آن کار و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

    ایرج رهبر که حضور سازندگان طی دو سال اخیر در بازار مسکن را اندکی کمرنگ عنوان می‌کند، معتقد است مدت زیادی است که بخش مسکن به رکود رفته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بخش صدور پروانه‌های ساختمانی کاهش داشته است. البته افزایش ساخت وسازها بستگی به عوامل زیادی دارد و این امر به توان و قدرت خرید مردم برمی‌گردد که آیا می‌توانند واحدهای ساخته ‌شده را خریداری کنند یا خیر.

    البته در ساخت و ساز قیمت زمین، دستمزدها و نیز قیمت مصالح ساختمانی موثر است. تنها چیزی که می‌تواند در این بخش کاهش داشته باشد، قیمت زمین است و به نظر می‌رسد در این بخش دولت می‌تواند نقش بیشتری ایفا کند.

     

    منبع کانال جواز ساخت: